Hakumarkkinoinnin in-house-palvelut yrityksille: Mitä ja miksi?

Kuvituskuva

Hakumarkkinoinnin in-house-palvelut sopivat yrityksille, joilla on talon sisällä hakukoneoptimoinnin tai maksetun haun osaajia, mutta jotka tarvitsevat sijaisuuksia tai tahtovat entisestään kehittää toimintaansa.

Samalla kun hakukoneet ovat muuttuneet tärkeämmiksi liikenteen ja liiketoiminnan lähteiksi, ovat organisaatiot kehittäneet omia resurssejaan ja osaamistaan hakumarkkinoinnin kentällä. Useilla kotimaisilla firmoilla on jo in-house-tiimissä omat hakukoneoptimoinnin ja hakumainonnan osaajat. Se on hyvä asia, sillä silloin hakumarkkinointia voidaan tehdä tosissaan ja osaaminen juurtuu organisaatioon tiukemmin kuin silloin, jos kaikki palvelu ostettaisiin ulkopuolelta. 

Kaikkea ei voi kuitenkaan tehdä itse. Lue tästä artikkelista mitä ovat hakumarkkinoinnin in-house-palvelut yrityksille ja mitä hyötyä niistä on.

Tuuraukset

Tuurauspalvelussa toimiston tarjoama hakumarkkinoinnin konsultti sijaistaa in-house-asiantuntijaa, oli kyseessä sitten loma tai pidempiaikainen poissaolo, esimerkiksi sairasloma tai vanhempainvapaa. Työmäärä ja vastuut sovitaan asiakkaan tarpeiden mukaan. 

Tuurauksilla varmistetaan työn jatkuminen ja tulosten kehittyminen toivotulla tavalla. In-house-asiantuntija voi olla lomalla rauhallisin mielin, kun hän tietää, että hänen tontistaan pidetään hyvää huolta. Tuurauksesta on hyötyä myös markkinointitiimille ja laajemmin koko organisaatiolle, kun he saavat hyödyntää in-house-asiantuntijan poissaolon ajan hakumarkkinoinnin konsultin osaamista.

Sijaistuksen päämääränä on ennen kaikkea varmistaa jatkuvuus, mutta se on mahdollisuus myös uuden kehittämiselle, kun kokonaisuutta tarkastelee uusi silmäpari. Sijaistuksen yhteyteen voidaankin sopia asiakkaan niin halutessa vaikka auditointi tai jonkinlainen kehitysprojekti.

Tuuraus on kriittinen erityisesti hakumainonnalle,  jossa edellytetään jatkuvaa ohjausta, valvontaa ja reagointia, jotta pysytään budjeteissa ja voidaan saavuttaa suunnitellut tulokset. Hakukoneoptimoinnissa varmistetaan, että in-house-asiantuntijan poissaolon aikana asioita kehitetään määrätietoisesti - eikä tehdä ratkaisuja, jotka ilman sopivaa tietämystä ja ohjausta voisivat johtaa orgaanisen näkyvyyden heikkenemiseen.

Sparraus- ja kehitystyö

Monien in-house-osaajien kalenterit ovat aivan täynnä. On vastuuta myynnistä, markkinoinnin suunnittelusta, sisäisistä kehityshankkeista, kumppaniverkoston hallinnasta ja organisaation muiden osastojen tukemisesta. Usein in-house-asiantuntijoiden osaaminen riittäisi kunnianhimoiseen kehitystyöhön, mutta siihen ei yksinkertaisesti jää aikaa. Aikaa voi olla vaikea raivata etenkin, jos hakukanavan tuomat tulokset ovat lähtökohtaisesti ihan hyviä tai jos yrityksellä on jo markkinajohtajan asema. Tekemättä jäänyt kehitystyö kuitenkin kostautuu helposti tulevaisuudessa.

Hakumarkkinoinnin konsulttipalvelua voidaan käyttää sparrauskumppanina ja kehitystyön veturina. Kokeneet konsultit, jotka työssään näkevät monenlaisia erilaisia organisaatiota, toimialoja, prosesseja ja niin onnistuneita kuin epäonnistuneita tapoja toteuttaa hakukanavan kehittämistä, ovat hyvässä asemassa ideoimaan organisaatioille uutta ja rakentamaan arkea hyödyttäviä automaatioita ja tuomaan uusia malleja testattavaksi. 

Sparrauskumppanin kanssa voidaan pallotella uusia ideoita tai hänen kauttaan voidaan kierrättää muutokset, joihin tahdotaan ns. second opinion. Kovin monessa suomalaisessa organisaatiossa ei ole sen suuruisia hakumarkkinoinnin tiimejä, että asiantuntija voisi käydä syvällistä keskustelua orgaaniseen tai maksettuun hakuun harkittavista muutoksista ja niiden vaikutuksista. Usein keskustelu jää tasolle, jossa asiantuntija itse tekee analyysin ja perustelee sitä markkinointiorganisaatiolle tai johdolle. Osaavan kaverin mielipiteestä ja tuesta olisi kuitenkin apua! 

Toimistokumppani voi ottaa kontolleen myös laajemmat kehityshankkeet, vaikkapa sivustouudistuksen tai -migraation tai hakumainonnan tilirakenteen muutoksen. Näin in-house-asiantuntija saa tarvitsemaansa apua isoihin hankkeisiin ja voi jatkaa operatiivista arkea vailla huolia siitä, että organisaatiolla ei ole käytössään riittäviä resursseja tai osaamista.

Koulutukset

Räätälöimme koulutuksia kaikkiin hakumarkkinoinnin tarpeisiin, oli kyseessä sitten hakukoneoptimoinnin perusteet ohjelmoijille tai koko markkinointitiimin koulutus Google Adsin uusista mainosmuodoista. Koulutuksen yleisö voi olla pieni tai suuri ja se voidaan järjestää niin etänä kuin livenä. Tarpeen mukaan koulutuksissa tehdään myös käytännön harjoituksia ja niitä varten koostetut materiaalit jaetaan kaikille osallistujille sekä organisaation myöhempään käyttöön. Koulutuksesta voidaan ottaa myös videotallenne, johon osallistujat voivat palata tai jota voidaan käyttää uusien työntekijöiden perehdytyksessä. 

Koulutuksesta hyötyy usein paitsi markkinointitiimi ja käytännön työn toteuttajat, mutta myös laajempi organisaatio. Kun hakumarkkinoinnin toimintaa, roolia ja tuloksia ymmärretään organisaatiossa laajemmin, on helpompi puhaltaa yhteen hiileen ja käydä keskusteluja ns. samalla tasolla. Usein olemme myös kuulleet palautetta, että markkinointitiimin työ helpottuu, kun organisaatio ymmärtää ja arvostaa hakumarkkinointia. Silloin markkinointitiimi käyttää vähemmän aikaa työnsä ja siihen vaadittavien resurssien perustelemiseen ja enemmän aikaa itse työhön.

Rekrytointi 

Yritykset ovat toki itse parhaita asiantuntijoita palkkaamaan heille sopivan ammattilaisen, mutta hakukoneoptimoinnin tai hakumainonnan substanssiosaamisen arviointi voi olla haastavaa. Näin on erityisesti silloin, kun organisaatioon palkataan hakumarkkinoinnin in-house-osaajaa ensimmäistä kertaa tai kun markkinointitiimi on kooltaan pieni. 

Hakumarkkinoinnin - oli sitten kyseessä SEO- tai SEM-osaaja - ammattilaisen palkkaaminen on mittava investointi, johon liittyy myös riskejä. Mitä tärkeämmässä roolissa haun kanavat ovat yrityksen liiketoiminnassa, sitä kriittisempi positio on kyseessä. Onkin tärkeää, että tehtävään saadaan paitsi yritykseen profiilinsa ja kokemuksensa perusteella sopiva osaaja, myös osaaja joka pystyy aidosti arvioimaan ja kehittämään hakumarkkinointia - niin itsenäisesti kuin tarvittaessa toimistokumppanin tuella.

Rekrytointiprosesseissa voimme auttaa hakijan substanssiosaamisen arvioinnissa ja tehdä rekrytoivalle yritykselle esimerkiksi ennakkotehtävämateriaalit hakijan soveltuvuuden testaamiseen.

Feediosaaminen (tuotefiidit)

Feediosaaminen tukee paitsi maksetun haun suoriutumista, myös muita mainonnan kanavia. Feediosaaminen on muodostunut etenkin verkkokaupoille viime vuosina äärimmäisen tärkeäksi voimavaraksi, sillä suositut mainosmuodot kuten Google Shopping vaativat sen käyttöä. 

Feediosaamisessa on kaksi puolta. Tarvitaan osaamista suurien datamassojen käsittelyyn ja muokkaamiseen, jotta feedi saadaan muotovaatimuksiltaan toimimaan oikein. Tällaista osaamista voivat tarjota esimerkiksi analyytikot tai teknisesti taitavat markkinoijat. Onnistuneessa feedikehityksessä vaaditaan kuitenkin myös ymmärrystä mainonnan vaatimuksista sekä kekseliäisyyttä attribuuttien suhteen. Mitä dataa mainosalgoritmille kannattaa syöttää? Miten se palvelee mainonnan tuloksia? Miten tarvittava data saadaan muista järjestelmistä tarvittavaan muotoon ja miten valmistetaan tietosuoja, kun dataa yhdistellään ja annetaan mainosalgoritmien käyttöön? Näihin kysymyksiin osaavat vastata tekniset hakumarkkinoinnin ammattilaiset. 

Onnistunut feedikehitys antaa mainonnalle lisää tietoa niistä tuotteista, joita kannattaa mainostaa. Lisäksi se antaa hakumainonnan tekijälle mahdollisuuden tehdä informoituja päätöksiä eri mainos- ja tuoteryhmien priorisoinnissa. Hyvin rakennetut feedit palvelevat paitsi hakumainontaa, myös muita mainonnan kanavia. Meidän hakumainonnan konsulttimme ovat tehneet feedikehitystä, jonka tulokset on laajennettu hakumainonnasta myös muihin alustoihin, kuten Metan kanaviin. 

Datan yhdistäminen

Autamme kehittämään mainonnan tehokkuutta yhdistämällä 1. tai 3. osapuolen dataa mainosalustoille osaksi optimointiprosessia. 

Datan yhdistelylle on kaksi lähtökohtaa:

  1. Mainosalgoritmit ovat merkittävässä roolissa hakumainontaa ja niille syötetty datan laatu ja kattavuus määrittävät niiden toimivuuden.

  2. Privacy-sääntely on saanut monet mainostajat poistamaan sivustoiltaan kaikki mainonnan seurannan mahdollistavat teknologiat, mikä heikentää merkittävästi hakumainonnan mahdollisuuksia kehittyä ja kasvaa kanavana.

Mainosalgoritmien logiikka perustuu koneoppimismalleihin, joissa algoritmin saama data toimii oppimismateriaalina. Algoritmille annetaan tavoite, joka voi olla esimerkiksi myynnin maksimointi. Mikäli algoritmia ei täydennetä yrityksen omalla liiketoimintadatalla (varastosaldot, saatavuus, käyttöaste, kate, valikoima, mitä tapahtui liidille, joka tuli mainonnan kautta jne.) on algoritmin oppiminen aina hieman jälkijättöistä -  ja se näkyy tuloksissa.

Jos mainostaja on pakotettu luopumaan mainonnan seurannan teknologioista, ovat mainosalgoritmit poissa pelistä. Tällöin paras mahdollisuus pärjätä hakumainonnassa on myöskin yrityksen oman datan hyödyntämisessä. Oman datan kautta voidaan priorisoida mainostettavien kohteiden valintaa: mainostetaan vain sitä, millä on suurin todennäköisyys käydä kaupaksi.

Datan yhdistäminen vaatii usein kertaluontoisen projektin, joka voi olla teknisesti melko haastava. Datan luovaan yhdistämiseen ei välttämättä tule lähdettyä jos vastaavista käyttökohteista ei ole in-house-tiimillä kokemusta. Toimistokumppani tuo näkemystä ja osaamista näissä asioissa, minkä avulla pääsee ideasta toteutukseen asti.

Henkilökohtainen valmennus

Koulutus ja sparraus voidaan toteuttaa myös henkilökohtaisena valmennuksena. Tämä sopii esimerkiksi tilanteisiin, joissa hakumarkkinoinnin vetäjäksi on valittu markkinoinnissa laajemmin kokenut henkilö tai henkilö, jolla on yrityksessä pitkä työhistoria ja erittäin hyvä liiketoiminnan ja toimialan ymmärrys, mutta suppeampi osaaminen nimenomaan hakukoneoptimoinnista tai maksetusta hausta. 

Henkilökohtainen valmennus konsulttimme tuella varmistaa, että asiantuntijalla on riittävä substanssiosaaminen esimerkiksi hakumarkkinoinnin strategiaa, budjettia ja tavoitteita koskevien päätösten tekoon. 

Valmennuksen tavoitteet sovitaan asiakkaan tarpeisiin pohjautuen. Ne voivat olla käytännönläheisiä ja antaa in-house-asiantuntijalle valmiudet toteuttaa itse tiettyjä hakumarkkinoinnin tehtäviä. Toisaalta voidaan tehdä myös linjanveto siinä, että ei keskitytä operatiivisiin tehtäviin, vaan annetaan hyvä yleiskuva kanavan toiminnallisuudesta ja strateginen ymmärrys siitä, mitä hakumarkkinoinnin toimenpiteillä voidaan saavuttaa. 

Tällainen palvelu on usein omiaan parantamaan myös työtyytyväisyyttä ja vähentämään esimerkiksi yksinäisyyden tai riittämättömyyden kokemusta in-house-tiimin sisällä. Kun asiantuntija saa ulkopuolelta tarvitsemansa tuen tehtävänsä menestyksekkääseen hoitamiseen, on hänellä itseluottamusta ja hän usein viihtyy organisaatiossa hyvin ja pitkään. Koulutuksella ja valmennuksella voidaan myös välttää tunnetta, jota osa toimistopuolelta in-house-rooleihin siirtyneistä asiantuntijoista kokee - että he putoavat kelkasta, eivätkä pysy mukana alan kehityksessä, kun heidän aikaansa syö muu kuin operatiivinen työ hakukanavan parissa.

Ota yhteyttä meihin, jos in-house-palvelut kiinnostavat sinua! Voimme räätälöidä tarpeidesi mukaan jatkuvaa tai projektimuotoista palvelua.

Artikkelin kuva: Unsplah/Jess Bailey

Iiris Lagus

Iiris on kansainvälisen hakukoneoptimoinnin ja sisältöstrategian erityisosaaja, jolla on laaja kokemus toimisto- ja in-house-rooleista.

https://www.linkedin.com/in/iirislagus/
Edellinen
Edellinen

Miten keskusteleva tekoäly vaikuttaa hakutulossivuun?

Seuraava
Seuraava

Yksi ja sama ihminen ei voi olla sekä orgaanisen että maksetun haun asiantuntija