Pitkäjänteinen hakukoneoptimointi parantaa sivuston konversioastetta

Hakukoneoptimointi ei ole vain tekniikka sivuston näkyvyyden parantamiseksi hakukoneissa, vaan sillä on myös suora yhteys sivuston konversioasteeseen. Artikkelissa tarkastellaan hakukoneoptimoinnin vaikutusta konversioihin.

Tähtää arvokkaimpaan asiakassegmenttiisi

Hakukoneoptimoinnilla kiinni kuumimpiin prospekteihin

Hakukoneoptimointi on keskeinen tekijä sivuston konversion ja asiakaskokemuksen parantamisessa. Liiketoiminnan kannalta relevantteja termejä optimoimalla saavutetaan enemmän kävijöitä, joilla on tietty intentio, kuten ostoaikomus tai lähettää tarjouspyyntö. Konversiota lähellä olevilla termeillä on pääsääntöisesti pienemmät hakumäärät kuin geneerisillä termeillä, mutta ne ovat sitäkin arvokkaampia. Avainsanatutkimuksella pyritään tunnistamaan nämä arvokkaat termit, joiden käyttäjillä on korkea todennäköisyys konvertoitua.

Mitä enemmän yritys saa sivustolleen käyttäjiä, joiden tarpeisiin se voi vastata, sitä parempi on sivuston konversioaste eli kaikkien kävijöiden määrä suhteutettuna konvertoituneisiin käyttäjiin. Verkkosivuston optimoinnin tavoitteena ei ikinä pitäisi olla vain kävijämäärän kasvu (ellei yrityksen liiketoiminta perustu mainosten näyttökertoihin sivustolla), vaan niiden käyttäjien saaminen sivustolle, jotka ovat kiinnostuneita ostamaan yrityksen tuotteita tai palveluita.

Parempi asiakaskokemus laadukkaammilla laskeutumissivuilla

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena ei ole pelkästään tunnistaa niitä hakuja, jotka saattavat konvertoitua, vaan myös luoda hyviä laskeutumissivuja, jotka käsittelevät näitä aiheita. Näin palvellaan asiakasta: helpotetaan tätä löytämään etsimänsä. Hyvä laskeutumissivu on asiakkaalle aidosti hyödyllinen. Niin ikään intuitiivinen navigointi sivuston muihin osioihin on tärkeää. Korkealaatuiset ja relevantit laskeutumissivut vähentävät asiakkaan tarvetta etsiä tietoa muualta ja parantavat samalla myös muista kanavista tulevien (esimerkiksi hakusanamainonta) käyttäjien konversioastetta. Laadukkaat laskeutumissivut parantavat samalla hakusanamainonnan laatupisteitä ja tekevät siten mainonnasta edullisempaa.

Myös tekniikka vaikuttaa asiakaskokemukseen – älä unohda nopeutta ja helppokäyttöisyyttä

Teknisellä hakukoneoptimoinnilla, jonka piiriin kuuluvat muun muassa sivuston nopeus, saavutettavuus ja helppokäyttöisyys, on suora vaikutus käyttäjän kokemukseen ja konversioasteeseen. Nopea, saavutettava ja helppokäyttöinen sivusto vähentää asiakkaan turhautumista ja luo positiivisen asiakaskokemuksen. Vastaavasti hidas, vaikeakäyttöinen ja hitaasti reagoiva sivusto on omiaan puskemaan potentiaaliset asiakkaat kilpailijan sivustolle. Teknisestä näkökulmasta on huomioitava, että sivuston tulee olla yhtä lailla käytettävä niin mobiililaitteilla kuin läppärillä tai isommalla ruudulla.

Hakukoneoptimointi on myös palvelumuotoilua, joka auttaa tunnistamaan erilaiset asiakassegmentit

SEO on paljon muutakin kuin vain teknistä optimointia - se on myös eräänlaista palvelumuotoilua. Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan luoda saumaton ja miellyttävä asiakaskokemus, joka tukee konversion saavuttamista. Palvelumuotoilussa keskeistä on huomioida erilaiset asiakasryhmät. Tämä työ lähtee asiakassegmenttien tutkimisesta ja segmenttien eriävien tarpeiden huomioimisesta. Asiakaslähtöinen sivustosuunnittelu ja sisällöntuotanto ovat keskeisiä tekijöitä SEO-strategiassa, joka yhdistää asiakkaan tarpeet ja odotukset sivuston toiminnallisuuteen ja sisältöön.

Miten lähestymme konversioasteen kehittämistä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta?

Huomioimme konversioasteen parantamisen jokaisessa hakukoneoptimoinnin asiakkuudessamme, vaikka se ei olisikaan ensisijainen tavoitteemme. Tärkeintä on kehittää sivustoa asiakaslähtöisempään suuntaan, jonka sivutuotteena myös konversioiden määrä suhteessa kävijöihin kasvaa, samalla kun saamme lisää kävijöitä sivustolle parempien sijoitusten ansiosta. Käsittelemme hakukoneoptimoinnissa esimerkiksi seuraavia näkökulmia:

  1. Kaupallinen relevanssi: Tunnistamme liiketoiminnallisesti relevanteimmat ja arvokkaimmat termit, ja luodaan sisällön kehityssuunnitelma tämän pohjalta.

  2. Haluttu sivu sijoittuu: Varmistamme, että sopivimmat sivut sijoittuvat halutuille termeille ja luodaan tarvittaessa uusia laskeutumissivuja.

  3. Laskeutumissivukokemus: Kehitämme laskeutumissivukokemusta, johon liittyy käytetyn termistön lisäksi mm. sivun latauksen ja interaktiivisuuden nopeus. Tässä keskeistä on analysoida Googlen Core Web Vitals -metriikoita.

  4. Hyödyllisyys: Pyrimme sisällön hyödyllisyyden parantamiseen, sillä Google on viime vuosina painottanut sisältöjen hyödyllisyyttä käyttäjälle (Helpful Content).

  5. Navigointi: Selkeytämme sivustolla navigointia, jotta etsittävä tieto löytyy mahdollisimman helposti.

  6. Käytettävyys: Varmistamme saavutettavuuden ja mobiiliystävällisyyden, jotta sivusto on helppokäyttöinen myös näkörajoitteisille ja eri laitteille.

  7. Metatiedot: Katsomme metatiedot kuntoon (esim. titlet ja metakuvaukset), jotta sivujen sisältö käy riittävän hyvin ilmi jo hakutulossivulla.

  8. Laatusignaalit: Vahvistamme sivuston laatusignaaleja perustuen Googlen E-E-A-T-ohjeistuksiin (Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness).

On kuitenkin muistettava, ettei hakukoneoptimointi ole vain yksittäinen tehtävä tai projekti, vaan jatkuva prosessi. SEO-työn tulee elää yrityksen tarpeiden, markkinatilanteen sekä hakukoneiden algoritmien muutosten mukaan. Se vaatii jatkuvaa testausta, analysointia ja optimointia, mutta kun se tehdään oikein, se voi johtaa merkittäviin parannuksiin sivuston näkyvyydessä, käyttäjäkokemuksessa ja konversioasteessa.

Yhteenveto: Onnistunut hakukoneoptimointi parantaa konversioita

Hakukoneoptimoinnin strategiset ja tekniset toimenpiteet voivat parantaa merkittävästi sivuston konversioastetta. Korkealaatuiset laskeutumissivut ja asiakaslähtöinen sisältö ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, miten SEO voi vaikuttaa positiivisesti sekä käyttäjäkokemukseen että konversioasteeseen.

Miten teidän yrityksenne hyödyntää SEO:ta konversion optimointiin? Oletteko kokeneet SEO:n vaikutukset konversioasteeseen positiivisiksi? Ota yhteyttä, jos haluat keskustella hakukoneoptimointinne kehittämisestä konversiolähtöisempään suuntaan!

Joonas Kantoluoto

Joonas on kokenut SEO-konsultti, jolle sivuston asiakaskokemus lähellä sydäntä. Joonaksen puoleen voit kääntyä niin teknisissä kuin sisällöllisissä hakukoneoptimoinnin kysymyksissä, toimialasta riippumatta.

https://www.linkedin.com/in/kantoluoto/
Edellinen
Edellinen

Täydet 100 ensimmäisestä NPS-kyselystä

Seuraava
Seuraava

Intention alkutaival - ensimmäisen puolen vuoden saavutukset