AI Overviews: Kaikki mitä sinun tulee tietää Googlen uudesta tekoälyvastauksesta hakutulossivulla

AI Overviews -tekoälytulos lanseerataan globaalisti vuoden loppuun mennessä. Lue vinkit valmistautumiseen.

Mikä AI Overviews on? 

AI Overviews on uusi hakutulostyyppi, jonka Google julkaisi keväällä 2024. Kyseessä tekoälyn koostama vastaus käyttäjän hakuun. Tekoälyvastaus on hakutulossivun yläpäässä sijaitseva, värikkäälle pohjalle aseteltu tulos, jossa voi tekstin lisäksi olla myös kuvia ja videoita sekä muita hakutulostyyppejä. Mukana on linkkejä lisätietoihin. 

AI Overviews -tulosta näytetään monimutkaisille hauille, jotka ovat usein vielä sidottuja johonkin tehtävään. Käyttäjä voi jäädä hakutulossivulle “chattailemaan” ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Tuloksen alla voidaan näyttää mainoksia. 

Google otti tekoälyvastaukset ensin käyttöön Search Labsissa testiversiona Yhdysvalloissa (silloin nimellä Search Generative Experience, SGE) ja noin vuoden kuluttua julkaisi ne osaksi varsinaista Google-hakua. AI Overviews laajenee uusille markkinoille ja kielialueille vaiheittain. Elokuussa 2024 Google ilmoitti, että AI Overviews tulee käyttöön kuudelle uudelle markkinalle (Brasilia, Intia, Indonesia, Japani, Meksiko ja Britannia). AI Overviews on tarkoitus ottaa käyttöön globaalisti vuoden loppuun mennessä. Suomeksi näitä tuloksia ei vielä ole tullut vastaan, mutta oletettavasti tulemme niitä näkemään lähitulevaisuudessa.

Kuvaesimerkkejä: AI Overviews voi näkyä erilaisille hauille ja sen ulkonäkö vaihtelee. 

Tekoälystä apua ruoanlaittoon

Googlen tekoälyvastaus kysymykseen: Mikä on salaman ja ukkosen yhteys?

Vastaus informaatiohakuun: Selitä salaman ja ukkosen yhteys

Tekoäly henkilökohtaisena avustajana

Miten AI Overviews vaikuttaa? Google vs. haun asiantuntijat

Googlella ja hakumarkkinoinnin asiantuntijoilla on ollut erilainen käsitys siitä, miten AI Overviews tulee vaikuttamaan hakukäyttäytymiseen ja sivustojen saamaan orgaaniseen liikenteeseen.

Googlen mukaan AI Overviewsin avulla käyttäjät tekevät enemmän hakuja ja ovat tyytyväisempiä tuloksiin. Lisäksi Google on sanonut, että tekoälyn tarjoamat vastaukset ohjaavat käyttäjiä monipuolisempaan verkkosivustojen joukkoon, ja linkit AI Overviews’in vastauksissa saavat enemmän klikkejä kuin perinteisissä hakutuloksissa. Googlen The Keyword -blogista voi lukea, miten Google kuvailee AI Overviewsin saamaa vastaanottoa ja vastaa sen saamaan kritiikkiin.

Haun asiantuntijat ovat sitä mieltä, että AI Overviews vähentää sivustojen saamaa liikennettä, sillä käyttäjät jäävät hakutulossivulle lukemaan vastauksen sen sijaan, että tulisivat sivustoille. AI Overviewsin tuottamien vastausten laatua on myös kritisoitu – internetissä on kierrätetty kilpaa kuvakaappauksia, joissa Googlen tekoälyvastaus on ollut päätön tai sisältänyt virheellistä tietoa. Kritiikkiä on tullut myös siitä, että Google käyttää tekoälyvastausten materiaalina verkkosisältöjen uniikkia sisältöä – kuitenkin siten, että ne eivät saa palkinnoksi liikennettä omalle sivustolleen.

Haun asiantuntijat ovat vaatineet, että AI Overviewsin kautta tuleva liikenne eriteltäisiin Search Consolessa (sama vaatimus esitetiin feature snippetin lanseerauksen yhteydessä 2016). Perusteluna on käytetty, että jos AI Overviews kerran kokonaisuudessaan lisää liikennettä, eikä vähennä sitä, miksi sen osuutta ei kerran voida raportoida. Google on kieltäytynyt ja sanonut, että AI Overviewsin kautta tuleva liikenne raportoidaan suoraan Search Consoleen kuten muukin hakuliikenne.

Miten AI Overviews vaikuttaa orgaanisen liikenteen määrään?

AI Overviewsin myötä kaikkien sivustojen orgaaninen liikenne saattaa laskea merkittävästi, koska vastaus on jo näkyvissä hakutulossivulla.

Se, kuinka paljon orgaaninen liikenne laskee, riippuu hakutulossivusta, toimialasta ja hakukäyttäytymisestä. Jos AI Overviews -tulosta näytetään suurelle joukolle hakuja, laskee liikenne kaikkien näiden hakujen kohdalla. Toimialasta ja hakukäyttäytymisestä riippuen AI Overviews -tulosta voidaan näyttää parista prosentista yli viiteenkymmeneen prosenttiin hauista. Sijoitusseurantatyökalut kuten Advanced Web Ranking ja Semrush näyttävät AI Overviews -tulosten osuuden. Ne työkalut, joissa ei tätä ominaisuutta vielä ole, ovat kiiren vilkkaa lisäämässä sitä (muun muassa STAT, SE Ranking ja Ahrefs).

Geneeriset informaatiohaut ovat erityisen haavoittuvaisia. Niille on helppo näyttää AI Overviews -vastaus ja käyttäjällä ei ole suurta syytä jatkaa vastauksen luettua verkkosivustolle. Brändilliset haut ovat paremmin turvassa – silloin hakuaie viittaa siihen, että käyttäjä tahtoo kyseisen brändin sivustolle tai vähintään tuon brändin tarjoaman vastauksen. Kaupallisen hakukäyttäytymisen yhteydessä AI Overviews voi niin ikään verottaa liikennettä – eri tuotteiden tutkiminen ja vertailu voi jäädä useammin hakutulossivulle ja siirtyminen verkkokauppaan jää myöhemmäksi.

Yritysten on hyvä arvioida erilaisia skenaarioita mielessään seuraavat kysymykset: Minkätyyppistä hakukäyttäytymistä meidän sivustomme kerää? Mitkä sivutyypit ovat haavoittuvaisia? Mikä on haavoittuvaisten sivutyyppien osuus liikenteestä? Entä mikä on niiden kaupallinen merkitys? 

On hyvä muistaa, että vaikka AI Overviews tarkoittaa väistämättä liikenteen laskua, se ei välttämättä ole kaupallisesti hälyttävää. AI Overviews on myrkkyä sivustoille, joiden liiketoiminta perustuu liikenteen määrään (esimerkiksi mediat ja affiliate-sivustot). Ne yritykset, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkossa ovat enemmän suojassa muutoksilta kuin ne, joiden tarkoituksena on saada sivustolle liikennettä. Ostos tai varaus on edelleen suoritettava verkkokaupassa tai -sivustolla.

Miten valmistautua AI Overviewsin täysimittaiseen lanseeraukseen?

AI Overviews hirvittää monia verkkosivustoja. Kannattaa arvioida liikenteen muutosta ja samalla valmistautua seuraavilla tavoilla.

Ohjeet valmistautumiseen

AI Overviews ei vaadi muutoksia sisällöntuotantoon tai -optimointiin, mutta se korostaa tiettyjä jo ennalta tiedettyjä hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä.

  1. Hyödyllinen, hyvin kirjoitettu sisältö, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin on tärkeää nyt ja on jatkossakin - ja se pääsee myös AI Overviewsin lähteeksi.

  2. Muista panostukset omaan brändiin: Käytännössä vain brändihaulla pääsee ohi hakukilpailusta, joka AI Overview’n myötä muuttuu yhä ankarammaksi.  Jos logolle ja nimelle saa vähemmän näkyvyyttä hakutulossivulla, pitää tätä näkyvyyttä hakea muualta, jotta tunnettuus ei kärsi. Vaihtoehtona ovat mm. maksettu haku ja muut mainonnan kanavat (online ja offline).

  3. Hyvä asiakaskokemus takaa lojaliteetin: Panostus brändiin ei ole pelkkää markkinointia, vaan kokonaisvaltaista palvelun ja asiakaskokemuksen kehittämistä. 

  4. Myös ns. zero-click-sisältö on hyvää,  hakukoneissa ja somessa: Hakukoneoptimointia ja sisällöntuotantoa ei kannata lopettaa, vaikka se ei toisi klikkejä. Hyödylliset “natiivisisällöt” ovat arvokkaita käyttäjille. Niistä ei tule välittömiä tuloksia, vaan pitkän ajan saatossa kasvavaa vaikeasti mitattavaa brändihyötyä. 

  5. Jos sinulla on sovellus, tuo käyttäjät sinne - kilpailua ei ole. Kun “hyllytila” hakukoneissa vähenee, kannattaa etsiä kaikkia mahdollisia teitä tuoda käyttäjät oman sovelluksen pariin. Sovelluksen on oltava vaivaton paikka ostamiselle, ajanvaraukselle ja tiedolle - harkitse sisältöjen roolia sovelluksessa.

Mittarit tulosten seurantaan

Seuraa näitä mittareita ennen lanseerausta ja sen jälkeen: 

  1. AI Overviews -peitto: Mille avainsanoille näytetään AI Overviews -tuloksia? Onko [asiakas] lähteenä ja linkataanko siihen? Lähde: 3. osapuolen sijoitusseurantatyökalu

  2. Liikenne: Miten AI Overviews vaikuttaa liikenteeseen sivutyypeittäin ja avainsanatasolla (ts. haun intentio)? Lähde: Analytiikkatyökalu, GSC

  3. Konversioaste: Miten AI Overviews vaikuttaa konversioon (CTR) hakutulossivulla? Entä sivustolla (CR)? Lähde: GSC, Analytiikkatyökalu

Iiris Lagus

Iiris on kansainvälisen hakukoneoptimoinnin ja sisältöstrategian erityisosaaja, jolla on laaja kokemus toimisto- ja in-house-rooleista.

https://www.linkedin.com/in/iirislagus/
Edellinen
Edellinen

Tiedote: Simo Heiskanen Intentio Agencyn hallituksen puheenjohtajaksi

Seuraava
Seuraava

Haun hullu vuosi: Tiivistelmä SEO-uutisista ja muutoksista