Reima tehosti myyntiään 75 % sadetietoja hyödyntäen

Taustaa Reimasta

Reima on kaikkien suomalaisten tuntema lastenvaatevalmistaja, joka keskittyy erityisesti laadukkaisiin ja säänkestäviin ulkovaatteisiin. Yritys on nykyään maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden merkki, joka toimittaa vastuullisesti suunniteltuja tuotteita yli 50 maahan. Pohjois-Amerikka on Reimalle tärkeä kasvumarkkina, jossa se on kasvattanut kovaa vauhtia markkinaosuuttaan.

Tavoite: Sään huomioiminen mainonnassa

Vuodenajat ja niiden mukana muuttuva sää ohjaavat lasten ulkovaatteiden kysyntää voimakkaasti. Syksyllä kuravaatteiden myynti vilkastuu, ja lämpötilojen laskiessa alkaa talvihaalareiden myynti. Reima tahtoi hyödyntää säädataa voidakseen tarjota oikeita tuotteita voimakkaimman kysynnän aikaan.

Pohjois-Amerikka on valtava markkina-alue, joten pelkän keskilämpötilan tai sademäärän tuijottaminen ei riitä mainonnan budjetin ohjauksen tueksi. Tarvittiin tarkempi sään huomioiva malli mainosbudjetin kohdistamiseen.

Ratkaisu: A/B-testi perustuen säädataan

Intentio rakensi automatisoidun A/B -testin, joka hyödynsi sade-ennustetta 3098 piirikunnassa ympäri Yhdysvaltoja. Versio A kohdensi mainontaa piirikuntiin, joissa satoi ja versio B piirikuntiin, joissa ei satanut. Automaatio päivitti kohdennuksia tunnin välein säätietojen perusteella. Molemmat versiot mainostivat sadevaatteita. Graafi havainnollistaa prosentuaalisesti, kuinka monessa piirikunnissa satoi testin aikana.

Kuvaaja näyttää päiväkohtaisesti kuinka monessa piirikunnassa suhteellisesti oli sadepäiviä

Kuvaaja näyttää päiväkohtaisesti, kuinka monessa piirikunnassa oli sadepäiviä

Tulokset: Mainonnan POAS kasvoi 75 % ja konversioaste 47 %

A/B -testin avulla saatiin erinomaisia tuloksia. Sadevaatteet myivät paremmin niissä piirikunnissa, missä satoi ja mainontaa ryhdyttiin kohdentamaan tällä periaatteella. Mainonnan tuotto eli POAS (profit on ads spend) kasvoi 75 % ja konversioaste kasvoi 47 %. Testi osoitti sään huomioimisen merkittävyyden mainonnan tehokkuudessa, mikä oli arvokasta oppia tulevaan.

Haluatko kuulla lisää?