Automatisoitu hakumainonta nosti Kekäleen laatupisteet huippulukemiin

Taustaa Kekäleestä

Kekäle on suomalainen vaatealan yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman merkkivaatteita naisille, miehille ja lapsille. Myymäläverkostonsa lisäksi yritys on panostanut verkkokauppaansa ja sen tehokkaaseen markkinointiin.

Haaste

Kekäleen hakumainonnan hallinta oli hyvin manuaalista, mikä vei paljon konsultin työaikaa. Tämä vähensi mahdollisuuksia keskittyä isomman kuvan strategisiin analyyseihin ja tuottaa arvokkaita insighteja mainonnan kehittämiseksi. Manuaalisesti hallittu tilirakenne ei myöskään skaalautunut tehokkaasti, mikä johti hukattuun potentiaaliin ja heikensi kampanjoiden tuloksellisuutta. Haasteena oli siis löytää ratkaisu, joka vapauttaisi resursseja manuaalisesta työstä ja mahdollistaisi tehokkaamman kampanjahallinnan, mikä samalla parantaisi laatupisteitä ja mainonnan kustannustehokkuutta.

Ratkaisu

Automatisoimme hakumainonnan DataFeedWatch-työkalun avulla. Tuotefeedin perusteella luomamme kategoriafeedi syötettiin DataFeedWatchiin, joka logiikkaamme perustuen päivitti hakumainokset automaattisesti. Tämän avulla voitiin varmistaa, että tuotevalikoima ja -kategoriat heijastuivat suoraan mainosteksteissä, avainsanoissa ja laskeutumissivuissa. Tässä automatisoidussa ratkaisussa otettiin huomioon seuraavat vaiheet:

  1. Avainsanojen automaatio: Avainsanat poimittiin suoraan verkkokaupan tuotekategorioista, jolloin mainokset vastasivat verkkokaupan valikoimaa.

  2. Mainostekstien räätälöinti: Mainostekstit luotiin automaattisesti tuotekategoriatietojen pohjalta.

  3. Laskeutumissivujen vastaavuus: Automaation avulla parannettiin laskeutumissivujen vastaavuutta jolloin ne vastasivat avainsanoja ja mainostekstejä, mikä paransi laatupisteitä ja mainonnan relevanssia.

Tulokset

Automatisoinnin avulla saavutimme merkittäviä parannuksia Kekäleen hakumainonnassa:

  • Laatupisteet (Quality score): Keskiarvo nousi yli 8:aan, mikä oli merkittävä parannus kevään 6,5:n keskitasosta ennen hakumainonnan automaatiota.

  • Mainoksen vastaavuus (Ad relevance): 90 % avainsanoista saavutti yli keskiarvon vastaavuuden.

  • Odotettu CTR (Expected CTR):  93,7 % avainsanoista ylitti keskimääräisen odotetun klikkausprosentin, mikä osoitti mainosten houkuttelevuuden ja kiinnostavuuden.

  • Klikkihinnat (CPC): Parantuneet laatupisteet johtivat 17,4 %  klikkihintojen laskuun, mikä johti mainonnan kustannustehokkuuden kasvuun.

Kuva näyttää laatupisteiden jakautumisen automatisointia ennen ja jälkeen. Laatupisteiden 24 % parannus laski mainonnan klikkihintoja jopa 17,4 %.

Tulokset osoittavat selvästi, kuinka laatupisteiden paraneminen johti sekä alempiin klikkihintoihin että parempiin mainostuloksiin. Erityisesti kymmenen laatupisteen avainsanoilla konversioarvo nousi huomattavasti, kustannusten pysyessä maltillisella tasolla.

Yhteenveto

Hakumainonnan automatisointi ei ainoastaan helpottanut mainonnan skaalautuvuutta, hallintaa ja päivitystä, vaan myös paransi merkittävästi laatupisteitä ja mainonnan tehokkuutta. Avainsanojen, mainostekstien ja laskeutumissivujen vastaavuus nousi aivan uudelle tasolle, mikä näkyi parempina tuloksina ja alhaisempina kustannuksina.

Tämä case osoittaa, kuinka automatisointi voi tuoda konkreettisia hyötyjä verkkokaupan markkinointiin. Mikäli haluat tehostaa hakumainontaa saavuttaa parempia tuloksia, ota yhteyttä ja keskustellaan.

"Intentio näkee jokaisen asiakkaan aidosti uniikkina ja ymmärtää, miten kehittää tarjoamaansa juuri tarpeidemme mukaan. Olemme saaneet ratkaisuja haasteisiimme jopa ennen kuin osasimme niitä pyytää. Suosittelen Intentiota kaikille, jotka haluavat kumppanin, joka on vahvasti läsnä liiketoiminnan ytimessä, eikä hoida vain kanavia irrallisina kokonaisuuksina."
— Saad Hafeez, Ecommerce manager, Kekäle

Haluatko kuulla lisää?